torsdag, september 22, 2005

Gamle og nye helter!



I går var jeg på konsert med et relativt nytt bekjentskap for meg, John Legend, som allerede er å regne som en gammel venn.. Har hørt dette navnet i kanskje ett år eller to, John Legend, "det må du høre på"! "Hørt mye på han eller?" spør folk, "Helt i gata di og greier!" Nei, hverken hørt om eller noe av musikken hans, men etterhvert skjønt at jeg burde kjøpe plata. Ambisiøs troppet opp på platesjappa og ba min mentor bak disken om å lære meg alt det er å kunne om John Legend, fikk "get liftet" og en kvittering på kr 164,- (kjentsfolkrabatt!) Går rett i bilspilleren og jeg blir sur. Rett hjem for å sjekke om det fins noe bootleg av evt liveopptak på nettet, og det er det jo. Jeg blir enda surere. Mannen er rettogslett bare dritflink! Det jeg fant på nettet var jo selvfølgelig liveopptak der han sitter alene med pianoet og gjør soul-låtene sine. Det låter jo retogslett bare dritfett, og han gjør akkurat det jeg har reist rundt og gjort i årevis i god tro om at jeg ikke skulle få beskyldninger om å tråkke i noens bedd.. Bare tre tusen ganger bedre! Takk for den liksom! Det værste sjokket har lagt seg, jeg har hørt plata nøyaktig 15 ganger (iTunes teller for meg), favorittlåta "stay with you" 23 ganger og det endelig klart for å hilse på min nye venn som jeg føler jeg har kjent hele livet. Med en utsolgt Sentrum Scene og et godt selskap i mine to elskede søstre de to slags Sembske søstrene fra Biri, eks samboer David (som også var så elskverdig å skaffe oss biletter) var jeg klar for å treffe denne mannen som jeg allerede har rukket å få et ganske ambivalent kind of "elsk/hat" forhold til. Han går på scena, ikke bare det at han synger som en gal mann, spiller fint som fjell, har sinnsyke låter, et band som skjærer gjennom møkk og korister på et usaklig nivå, men jaggu han har også trent...




Lettere var det i dag, dog ikke riktig så fett. Ikke det at det ikke var fett altså, men konserten i går var en av de beste jeg har hørt her i livet. I dag var jeg var sammen med Mor og Far på selveste Gjøvik Marken og hørte Åge Aleksandersen og Sambandet! Fikk et lite flashback til Lena for de som følger med på bloggen min, men fant ingen mystiske neonskilt denne gangen. Har aldri hørt Åge live før så det var en konsert jeg hadde bestemt meg for å høre for lenge siden. Må bare si at det var veldig kult og han leverer med volumknappen på 11 sammen med et meget sammspillt sambandet! Sambandet består stort sett av gamle gode rockere med Steinar Krokstad og Morty Black i grunnkompet. Sistnevnte har forøvrig sluttet i x-puddelbandet TNT for å reise på turneé med Åge. For å være litt musikkannmelderaktig vil jeg bare si at dette var en meget plus opplevelse fylt med deilig rock&roll og ei settliste som få i Norge kan sammenligne med. Vil kanskje litt forsiktig trekke paraleller til en viss "sjefen" jeg så på Valle Håvin for et par tre år siden. Mye av den samme atitude og filosofi bak konseptet gjør at jeg nesten vil våge meg til å føle han er en slags Norsk versjon av The Boss ja.
Men det som var det mest spennende var faktisk følget mitt! Hvilken artist her i hele den vide verden kan få min "kunRockSomDugerBeatlesOgRollingstones" far til å engasjere seg, min "tålerikkeHøyLydVilHelstHøreØnskekonsertenOgKUNønskekonserten" mor og "sønnenSomEr30årYngreOgikkeGidderåBliMediSpektrumForå-høreAndreaBotcelliSammenMedSisselEndaSåFintDeSyngerSammen" til å være like ivrige etter å gå på SAMME KONSERT???
Åge Aleksandersen...

2 Comments:

At 15:30, Anonymous Anonym said...

Jaså gitt, to slags sem(b)ske søstre fra Biri??!! Den var ikke så reint lite frekk!! (og faktisk helt ny, tro det eller ei!)HAHA!
Men DU OG DU for en kickass konsert vi var på! Fikk karra til oss noen fine-fine plasser også- (og det kom jo godt med, slik at de trente overarmene til mr. Legend ikke gikk oss hus forbi..noe som for så vidt var en ekstra bonus)

Hurra for David som ordna billetter:-)

sig

 
At 23:22, Anonymous Anonym said...

å ja, det var fint det..... sukk sukk...

eliz.....

 

Legg inn en kommentar

<< Home