mandag, september 12, 2005

valg dag... endelig..!



I dag skal man stemme.
Har selvfølgelig et problem. Selve politikken er grei nok. Hvor stor forskjell blir det egentlig? Sikkert stor på noen områder, men det meste vil vel gå sin vante gang tipper jeg. Har mange tanker om hvorfor ikke å stemme på de forskjellige, men jeg vil ikke være negativ. Mange tror det blir helvete med det ene eller det andre, men jeg vil heller si åiiiiii så flinnke og fiiine politiker med ååååiiiiiii så gode holdninger! Hurra! I stedet for å si at jeg kunne stemt på er på ett eller to partier, så er nok sannheten nærmere at det er kanskje bare ett eller to partier jeg ikke under noen omstendighet kunne stemt på! Det er noen ting ved de fleste partier som er veldig bra! Det jeg derimot ikke liker så godt er all drittkastinga. Alle maser om toleranse og verdier men ingen drar dette inn i selve valgkampen. Valgbrosjyrene og debattene går stort sett ut på å fortelle om hvor umoralske, intolerante, vinglete, useriøse, uansvarlige, usolidariske, møkkafolk av noen motstandere de har. Tror de fleste partiene hadde kommet lengre ved å VISE holdningene sine enn å sitte påberope seg de selv. Faktisk så er frp´s omdiskuterte valgbrosjyre eneste eksemplet jeg har funnet på det. (..sikter da til den rasistiske flyeren der de klart og tydelig VISER holdningene sine..) Syns jeg ser Bondevik sitte å skryte Stoltenberg og hans regjeringsalternativ opp i skyene! Sier at dette går bra! Hvis vi får så dyktige folk ved roret i Norget er vi dømt til å lykkes, mens han applauderer Halvorsen for det utrolige engasjemanget i forhold til barnehagedekning og en generelt bedre verden, men etterpå forklare på en mild og respektfull måte at han tror det også går en annen vei? Kanskje jeg lettere ville stemt på han da? Men han kan faktisk ta å stappe hele det fordømte verdivalget sitt langt opp i rompa spør du meg! Er jeg interessert i å la krangefanter og skittkastere styre landet vårt? Hvor blir det av toleransen som alle så svært påberoper seg å ha? En god venn av meg, som heter David og skal forbli anonym, sa til meg du merker hvor tolerant du er først når du sitter i samtale med en nynazist eller Jan Aage Torp. Er kanskje ikke så tolerant sjøl merker jeg plutselig, (sikter bl.a. til opp-i-rompe-komentaren) men jeg er veldig motivert! Jeg er typen som tror vold avler vold og snu det andre kinnet til er den eneste taktikken som virker. Hvem skal jeg da stemme på?

...når alt kommer til alt så er det vel valgvake med øl og mor´s valg-kake vi konsentrerer oss mest om?

6 Comments:

At 12:01, Blogger David said...

jeg er en synder. jeg tilhørte hjemmesitterpartiet i år. fy skam.

 
At 16:05, Blogger KuleKnut said...

Skamme seg David! ..men det gikk jo bra uten også da..

 
At 20:40, Blogger Elin Stillingen said...

Hei Kuleknut :-)

Din oppsummering/analyse av deler av det politiske system/miljø om tolleranse er noe av det beste jeg har sett på en blogg. Ha en fin dag :-)

 
At 23:49, Blogger KuleKnut said...

Nei, det var moro å høre! Thank´s!!

 
At 16:54, Blogger Bottom Buzzer said...

Jeg stemte Venstre for første gang i mitt liv, og jeg gjorde det blant annet fordi Dørum virker å være en real type som ikke kaster skitt.

Det er vanskelig å stemme nå til dags siden de store partiene har blitt så like. Jeg tror derfor stadig flere gir sin stemme tilfeldig eller taktisk innenfor regjeringsalternativene, i stedet for til et bestemt parti de er lojale til.

Men jeg tror at begge regjerings-alternativene er såpass sentrumsorienterte at vi vil merke liten forskjell i årene som kommer.

SV som i opposisjon hater Bush og har kalt USA for den største trusselen mot verdensfreden, har nå begynt å dempe seg. I dagens Dagblad beroliger SVs Øystein Djupedal folk med å si "Jeg er glad i USA"

Nusselig, og det minnte meg om en lighter jeg hadde en gang. På den sto det "Rema 1000 er glad i deg".

 
At 12:25, Anonymous Anonym said...

Jeg har lest igjennom dine blog-refleksjoner. Siden du nevner meg, ville jeg bare si: Hei, GOD bless you! Håper å treffe deg en dag - til en tolerant prat!

 

Legg inn en kommentar

<< Home