onsdag, oktober 25, 2006

Mattematikk

Kanskje noen savner en liten oppdatering? Vel jo, den relativt dystre forrige posten har stått der ganske lenge nå og gjort alle oppmerksomme på hvor fælt jeg egentlig har det om dagen, hvilket ikke akkurat er tilfelle. Jeg har det faktisk egentlig ganske bra. Det har vært en tung høst, ja, men jeg har et rimelig godt fundament i livet som gjør at jeg tåler en liten trøkk. På en annen side har jeg også mine dystre sider og heller mørkere øyeblikk, som feks den natta da jeg skrev forrige post. Har mine egne metoder og klarer ganske greit å deale med det, derfor varer ikke de kjipe øyeblikka særlig lengre enn 10-15 min om gangen. Før i tida kunne det vare dager og uker, men de siste åra har jeg vært stort sett glad og lykkelig 99 prosent av mitt våkne liv. Ikke drømmer jeg fælt heller, så ingen grunn til bekymring. Fatter´n går det tross alle odds utrolig bra med. Han har hatt en giga operasjon etter at han ble akkutt syk i sommer, der de har har stramma opp 2 klaffer inne(!) i hjertet og skifta ut halve hovedpulsåra. Skal under kniven igjen rett før jul og ta resten av åra og har da muligheten til å bli helt frisk igjen. Vil benytte anledningen til å takke alle som har huska på oss på både den ene og den andre måten i denne perioden.

På jobben går også ting fint! Har jobba meg igjennom "sommerslagere" på Gjøvik som tross de private omsetndighetene var en eneste stor opptur. Ellers hatt mange fine opplevelser som f.eks kirkekonserter i bla. Kolbu, Molde og Sandnes, spilt inn plate med kor-90 og Inge Lise Rypdal, debutert som musicals sanger i loop på fjernsyn, sunget under en kirkelig velsignelse (vielse) for ekteparet Steinar og Jo-Terje, plus en god del anna morro. Syns sang og musikk er gøy igjen etter å ha senket de karrieremessige ambisjonene og høynet de kunstneriske. Eller hvis man skulle sagt det på norsk; ikke så farlig om jeg blir rik og superstjerne, men veldig morro og gjøre ting man har lyst til. Back to the roots!!

Sånn helt privat så koser jeg meg ekstra om dagen, og livet kan bare gå en vei: dritbra!! Noen har kanskje hørt rykter om at jeg har blitt kjedelig, hvilket jeg kan avkrefte. Har forøvrig driti meg ut i fylla et par ganger for mye og besluttet og legge alkohol helt på hylla for ei stund, men ikke dermed sagt at jeg ikke kommer på fest og går på byen. Koser meg faktisk med å være avholds og kan love at jeg er enda galere enn før. Ikke på en sånn Juvente måte som bare får meg til å spy, (Ludo er bare SÅÅÅ gøy ass hvis du bare prøøøøver!!) men på den måten at hvis jeg sitter på en pub og får lyst på øl fordi jeg kjeder meg så er det faktisk min EGEN feil og ikke mangel på alkohol som gjør det. Alkohol døyver jo sansene sånn at man ikke kjeder seg så fort, så nå for tida har jeg en lei tendens til å ty til litt "selv-underholdning" innimellom, hvilket jeg betrakter som veldig sunt, selv om jeg mener at gøy uten alkohol er FALSK morro! Må også opplyse om at jeg fortsatt hater edruelige, ikkerøykende, tyggegummiluktende moralister så ikke kom og lokk med medlemskap i klubben din.

For om mulig og toppe det hele så er det helt forferdelig og si det, men jeg trener masse om dagen. Det falt meg plutselig inn at skisesongen er rett rundt hjørnet og at 2 uker i Canada i januar blir omtrent nøyaktig dobbelt så hardt som ei uke i Val d`Isere i fjor. Den gang var jeg ganske god form og nå har jeg ikke rørt meg siden siste ski dag 27 juni. Har også tatt opp igjen en gammel lidenskap og klartrer opp til flere ganger i uka. Det høres ut som galskap i mine ører men nå i helga var jeg på byen både fredag og lørdag for å stå opp grytidlig, (09.00 som er latterlig tidlig for meg) frisk og rask uten skallebank og hangover, for så stikke rett i veggen og klatre! Tenk deg det a? Opp søndag morgen FØR kirketid for å svette seg opp en klatre vegg? Et deilig liv vil nå jeg si, og det er det som er hele filosofien min.

Mange vil beskrive livet sitt som en kurve der livet starter ok, blir kanskje bedre, kanskje værre, men med en topp i ungdomstida for deretter dale sakte men sikker nedover og tilslutt dø gamle og ensomme. Jeg har helt andre planer, her skal det være en stigende kurve hele veien, og hvis jeg blir 90 år kommer jeg til å være planetens lykkeligste! Hurra!! Men jeg innser at hvis det skal bli slik er det kun opp til meg og de valg jeg tar. Du er selv ansvarlig for ditt eget liv, og til syvende og sist er det du som har den egentlige kontrollen. Det viktigst er nok sikkert å ha det rette fokuset. Se opp og frem og tenke muligheter i stedet for begrensninger. Sikkert lettere for meg som har et skjeldent hav av muligheter, men det finns nok av eksempler på de som har gjort det beste ut av en håpløs situasjon ved hjelp av rett fokus.


Nok kvasi filosofi for ei stund, men det er ganske spennende og forske litt i hemmelighetene rundt det gode liv. Er vel en del episoder i den siste tida som har fått meg til å forstå at jeg ikke er udødelig og at hvert sekund kan være mitt siste, og opp til meg selv å utnytte. Så hva har jeg lyst til å bruke det på? Ikke godt å si for det skifter stadig vekk, men av de tinga jeg HAR gjort så er det noen ting jeg absolutt vil gjøre igjen og noen det ikke er så farlig med. Det er en god del ting jeg drømmer om å gjøre, så hvis det betyr at jeg må prioriter bort ting jeg egentlig er lei av å drive med for å få de gjennomført? Da blir det et enkelig regnestøkke. Choose life...

11 Comments:

At 12:42, Anonymous Anonym said...

Takk Knut.. deilig å ha deg tilbake.. Ligger på sofa hjemme i Stavanger og var i det helt unødvendige sentimentale hjørnet. Du hjalp.. Smask.

 
At 17:58, Anonymous Anonym said...

Regnet med at du skulle videreføre vår "matematikk"-diskusjon fra min blogg, men ikke denne gang. Uansett, jeg melder meg inn i din fan-klubb. Husk at du fikk en femmer!

 
At 20:18, Blogger Thomas said...

Dette er sikkert det beste jeg har lest under overskriften "matematikk"!

Jeg liker din livsfilosofi. Kjenner at den gode og positive entusiasmen din har påvirket meg litt det siste året. Hvilken innstilning vi har til livet får mye å si for hvor gøy vi får det framover.

Når det gjelder alkoholen du legger på hylla, synes jeg det er tøft gjort. Ikke det at jeg synes alkohol er feil eller galt, men jeg mener at man kan være et godt forbilde ved å være avholds. Og forbilder, det trenger verden virkelig.

Sånn ellers. Stå på med det du liker!! :)

Sees plutselig!

 
At 21:10, Anonymous Anonym said...

Back on the track! Som du sjøl så treffende sier det stadig vekk: HURRA !!
Klem fra meg

 
At 13:02, Anonymous Anonym said...

Veldig godt å høre at det går posetivt framover!
Idag snør det også, Hipp Hipp!
Snakkes!

 
At 12:57, Blogger Bottom Buzzer said...

Godt å se litt bevegelse på bloggen din, og som vanlig var det bra lesning.

Håper vi ses om ikke så alt for lenge, og kanskje i klatreveggen et eller annet sted? Det hadde vært gøy! Jeg har selv bestemt meg for et sunnere liv og går noen dager i uken på SATS.

Bless!

 
At 15:28, Blogger sig said...

Du må ha hatt en ufattelig bra fotograf til å knipse det bildet der! Et skikkelig blinkskudd, spør du meg!!

 
At 20:59, Blogger KuleKnut said...

hihi vesalvesal! Godt å høre du koser deg i den nye byen din! Kjæm snart på besøk!

Torp, nei den matematikken din der går nok ikke opp med det første, her er det mange tall, x´r og y´r som skal på plass først... ;)

Hello Thomas, viktig og gjøre alt man kan for å legge ting til rette her i verden. Man må leve MENS man gjør det! Legger ikke alkoholen på hylla for å være et forbilde, det kan jo bli en side effekt, men det tenker jeg minimalt på. Syns jo fortsatt det er veldig stas og ta seg en øl eller to og det er opp til hver enkelt (over 18) å bestemme sjøl om man vil det eller ikke. Jeg har bestemt meg for ikke ei stund, uten at det betyr noe som helst anna en at jeg vil prioritere anderledes. En hver kop, sitt valg! Det jeg ønsker å være forbilde på er derimot å LEVE! hurra!

Buzz på SATS?? Heeey!! Ikke værst! Stå på! Og ja, vi klatres!!

Sig blir herved kreditert som fotografen av det vakre bildet (som i virkeligheten er en meter over bakken selv om det ser ut som om det er kjeeempe høyt der!! hihi) Men det var skummelt altså!! ;)

 
At 01:30, Blogger Thomas said...

Helt enig, Knut Anders! :-)

Jeg kunne godt tenke meg å ta en øl på fotballkampen på puben, men på en måte blir det feil da jeg er leder i forskjellig kristent ungdomsarbeid. Men på en annen måte er det ikke feil i det hele tatt. Og jeg liker ikke at det skal være slik, men slik er det, og da venter jeg foreløpig med å sprette en øl til fotballkampen.
:-)

Og siden de fleste kompisene mine driver på med de samme tingene som meg, har vi det utrolig gøy sammen og virkelig LEVER! =)

 
At 14:27, Blogger KuleKnut said...

Du gjør lurt i det. Jeg venta leeenge før i det hele tatt rørte alkohol. Tenkte liksom at jeg burde bli "gammel nok" til det først, og var godt og vel over 21 ettersom jeg kan huske. Om jeg var gammel nok da kan jo selvfølgelig diskuteres. Tror vel ikke du blir gammel nok noen gang kanskje, alkohol bruk er noe som kanskje må læres. 50 år gamle kjærringer på appelsinjuice og vodka fylla er vel noe av det mest usmakelige som finnes, og har helt klart noe med alder å gjøre.
Å drikke alkohol er langt i fra noe alle "må" og i bunn og grunn er det egentlig ingen vits, men det er allikevel dumt at det blir så stigmatisert som det fort kan bli i enkelte kristne kretser. Da jeg var ung trodde jeg at man bortimot ble alkoholiker hvis man drakk litt for mye vørterøl, og jeg satt oppe ei hel natt og ba for en kopis av oss vi hadde hørt rykter(!) om at hadde vært en tur på byen! Ganske komisk i grunn, og da jeg "møtte" alkohol selv de forste gangene skjønte jeg fort at alle mine forestillinger stort sett var bygd på skremselspropaganda og uvitenhet.
Folk har fort en tendens til å sette likhetstegn mellom alkohol og fyll. Spesiellt i Norge. Nå er det sånn at å drikke alkohol KAN være positivt i visse sammenhenger, mens fyll er i utganspuktet noe vi tror er veldig gøy, noe man vil veldig "profesjonell" på, men som i bunn og grunn er bare tull. Når alt kommer til alt er det et rusmiddel og det er rusen som gjør hele moroa, så sånn sett er alkohol, enten du vil eller ikke, et rusmiddel, som vi bruker for å ruse oss. Men bevares, har hatt utrolig mye morro, på grunn OG på tross av alkohol...

Hvis du vil snakke mere om dette kan vi jo mailes? ikke sikkert det er så interessant for alle å høre om?

 
At 13:41, Blogger Elin Stillingen said...

Knut, jeg håper du kommer på releaseparty for Asfaltevangeliet på DVD selv om du ikke kommer til å drikke øl.

Jeg for min del akter å ta meg noen koselige brune :-)

Eirik

 

Legg inn en kommentar

<< Home