tirsdag, februar 28, 2006

Plan B

Hva er det som plager denne verdenen vi lever i og hvorfor er vi så fryktelig fæle mot hverandre hele tida? Tror du på onskapen? Jeg veit at mange tror det ikke finnes et sted som heter helvete og benekter at det fins en djevel. Samme hva du mener kan det ikke sies annet en at denne verden er full av ondskap. Om den er adressert eller ei er ikke så farlig, den er uansett ond.

Hvis du er av de som tror på Godheten, og at den kanskje har et navn, Jesus, så vil du muligens være av den oppfatning at ondskapen er en person, med en ond plan, designet bare for å lure deg til en evighet i svovel og skodde.

Hvis så denne ondskapen legger denne lumske planen sin, hva vil den inneholde? Jeg prøver egentlig å fokusere på ondskapen så lite som mulig, men det er ikke alltid like lett. Den har en tendens til å dukke opp på de utroligste steder, bare for å si fra at "her er jeg, og jeg prøver å gjøre livet ditt til et helvete". Ikke det at den får det til for å si det sånn, den har gjort en dårlig jobb så langt, prøvd hardt, men feila BIG time! Jeg koser meg max med å være Knut!

De fleste troende vil kanskje si at den ondes hoved plan er å stjele troen fra oss, slik at vi ikke har heiskortet i orden på vei opp himmelekspressen. Gjøre de troende frafalne, eller det beste av alt, sørge for at de aldri greier å skaffe seg noe å falle fra. På den måten vil helvete bli overbefolket og Himmelen ligne mest på Betel Lensbygda´s summer camp, romslig. Planeten vil bli et lovløst sted der anarkisme og egoisme råder og verden vil bli et lett bytte der menneskene tankeløst valser rundt i sin troløse jakt på selvrealisering og stimuli for å fylle evighetslengselen og behovet for å kontrolere og bli kontrollert, og ikke minst kontrolere hvor kontrolert du blir.

Veit ikke om du har merka det, men den planen funker heller dårlig. Altså, vi ser jo fragmenter av disse trendene, men selv ondskapen må inrømme at tro, det har folk masse av. Vil også påstå at etter et visst opprør for et par tusen år siden så gikk vel Himmelen igang med et gigantisk byggeprosjekt for å få plass til alle de nye retterdige. "I min Fars hus er det mange rom" var det en som sa. Alle har en leilighet klar og en nøkkel liggende i lomma. Dårlige tider for ondskapen nå.

"Nei, her må vi iverksette plan B" sa ondskapen. Og hva var så plan B? I alle filmer der helten skal rane banken og skurken skal skyte helten, har helten en god plan som alltid skjærer seg, og en plan B som redder dagen. Plan B er å spre religion til disse lettlurte menneskene. Hvorfor jobbe på spreng med å stjele og ødelegge når man bare ved å trykke på de rette knappene og spe på med en liten hvit en her og der får idiotene til å ødelegge alt selv? Nei, plan B var en genistrek. Religion er den onde´s plan B og en plan som virkelig fungerer.

Hvordan rive ned alt troen har bygd opp? Gjør folk religiøse.
Hvordan drepe uten å få blod på henda? Sier bare religion jeg. Vi har en milliard eksempler.
Hvordan manipulere frem de værste egenskaper i folk? Perverter troen.
Hvordan skaffe seg makt og rikdom, legge land øde og folk sultne? Bare sjekk litt middelalder historie.
Hvordan opphøye seg selv så mye at du tilslutt tror du selv er Gud? hmm... f.eks Knutby? (skal forresten lage meg ei sekt sjøl snart, den skal hete "KuleKnuts by")
Hvordan rettogslett ta bort fokuset fra det som betyr noe her i verden og gjøre det om til bare tull og vås? SLITIN!!

Jeg tror religion er den ondes plan B og at vi bør kjempe mot den med nebb og klør! Tror inteligensen bak menneskene og jordens eksistens har et ønske om være sammen med oss! Leke, kjenne vi lever og at vi skal bruke gavene vi har fått! Akkurat som en bil er lagd for å bli kjørt, en leke lagd for å bli lekt med, et fjell lagd for å klatres (og seff kjørt ned på ski etterpå), et hav lagd for å seiles og en båt lagd for havet! Slik er vi lagd for å være MENNESKER!!! Akkurat som båten, bilen, leka og fjellet vil vi være ulykkelige om vi ikke får være det vi er! Hva er poenget med en båt på land? Ei leke i en skoff eller en bil i en garasje? Like lite som et religiøst menneske.

Hvorfor må vi være så fordømt lettlurte? Kanskje vi snart bør begynne å skille mellom religion og tro... Folkens! Vil bare si en ting: Føkk plan B!!

7 Comments:

At 10:30, Blogger Bottom Buzzer said...

Karl Marx kalte religion "folkets opium", og det hadde han langt på vei rett i. Så jeg slutter meg gjerne til konklusjonen: Føkk plan B!!

 
At 21:04, Anonymous Anonym said...

"slik at vi ikke har heiskortet i orden opp himmelekspressen....". Hehe......... Genialt broder, GENIALT!!!!
Klem fra pudder-prinsessa

 
At 23:13, Blogger funky_uncle said...

Alright. Ikke verst til å komme fra en innesnødd totning :P

Vi er ikke så dumme. Nå gjelder det bare å holde seg ung så lenge som mulig, så vi ikke blir passive og oppslukt av alder og religiøsitet. bottom_buzzer har jo klart det ganske bra hittil...

Lurer på hva våre unger skal protestere mot... de kommer til å helt av skaftet.

 
At 16:38, Blogger David said...

jeg melder meg inn i kuleknutby så fort det er mulig

 
At 02:55, Blogger Thomas said...

Utrolig gang post! Jeg er så enig som det går an å bli. Føkk plan B!

Jeg er lei av all dritten Jesus blir pakket inn i. Kjemp videre. Vi må få pakket ham ut! =)

 
At 09:36, Blogger Grete Winther Westrum Løvås said...

Når en tror på Jesus, så slipper en å prøve å være en annen enn den man er. Slipper å spille skuespill. Selv om det er nettopp det mange prøver på. Mye bedre å få være den vi er skapt til å være. Du skriver godt.

 
At 16:26, Anonymous Anonym said...

Ahh
utrolig bra reflektert
Enten er jeg latent stein,
eller så ER det virkelig mange kloke skapninger i denne verden

jeg skal linke deg inn på sia mi, kloke-knute-mann

Rachel

 

Legg inn en kommentar

<< Home